de oorsprong van thee                                                      

       Teens oprindelse         

arrow down sign to navigate

42884 Pickwick Visuals Site Hoofdthemas 2  002                                                                       

piickwick door de jaren heen                                                                 

Pickwick gennem årene

arrow down sign to navigate

pickwick nu                                                                      
arrow down sign to navigate
 
 

de oorsprong van thee

Teens oprindelse

Hvordan te blev opdaget i det gamle Kina? 

 

geschiedenis 1 waar komt thee vandaan

 

Ifølge gamle kinesiske legender blev te opdaget omkring 2700 f.Krunder kejser Shen Nungs regeringstid. Under en pause faldt et blad fra en busk ned i hans kop med kogende vandDuften var  behagelig, at han besluttede at smage drikken. Ikke alene smagte den dejligt, den havde også en forfriskende virkning. Sådan begyndte dyrkningen af den "magiske busk". Det oprindelige kinesiske navn for te var “te”, senere kendt som “cha”.

Teens rejse til Europa: Hvordan te blev Europas luksusdrik

 

geschiedenis 2 hoe thee naar nederland kwam

 

Te nåede Europa i 1610, da et hollandsk sejlskib bragte den første ladning fra Asien. I begyndelsen var te et luksusprodukt på grund af de lange og dyre sørejser, som nogle gange varede mere end et år. Det er næsten utænkeligt i dag, men ét pund te kostede dengang ni månedslønninger! Som luksusprodukt opstod der også i Europa ceremonier omkring tedrikning. Tedrikning blev et ritual, og nogle mennesker byggede endda såkaldte te-pavilloner i deres haver.

Hvordan te fandt vej til Danmark og København

 

geschiedenis 3 thee voor iedereen

 

En af de første dokumenterede ejere af te i Danmark var biskoppen i Aalborg. Ved hans død i 1668 ejede han blandt andet to tekander. Interessant nok blev te i Danmark oprindeligt betragtet som en lægeurt, hvilket stemmer overens med den historiske brug af te i Kina og Japan. De første danske tedrikkere var velhavende og højtuddannede, herunder medlemmer af kirken og medicinske fagfolk, som værdsatte te for dens formodede helbredende egenskaber. Forsendelsen af te til Danmark fortsatte, og i det 18. århundrede blev større mængder te bragt til landet. Teens popularitet i Danmark nåede sit højdepunkt i anden halvdel af det 18. århundrede. I København blev te en drik for alle samfundslag – fra de rigeste til de mindre velstående borgere. Te blev ikke kun drukket som en eksklusiv drik, men også betragtet som en erstatning for alkohol ved sociale sammenkomster. På landet var te dog forbeholdt de rige, og man sagde, at københavnere drak te, mens folk på landet drak kaffe.

42884 Pickwick Visuals Site Hoofdthemas 2  002


Pickwick oprindelse

Opdag historien om Douwe Egberts og starten på deres teeventyr

teaser geschiedenis van pickwick resized

I 1753 åbnede Egbert Douwes og hans kone købmandsbutikken ‘De Witte Os’ i den frisiske by Joure. Siden åbningen solgte de allerede te. ‘De Witte Os’ var ikke kun navnet på butikken, men også et mærkenavn for blandt andet te. Med tiden ændrede navnet sig til ‘Douwe Egberts’ te.

Lær om Pickwicks historie: Oprindelsen af et ikonisk tebrand

 

geschiedenis 5 het merk pickwick

 

Den 2. april 1937 blev navnet ‘Pickwick’ officielt introduceret. Den daværende direktørs hustru hos Douwe Egberts var stor te-elsker. Hun var også begejstret for forfatteren Charles Dickens’ værker, især hans første roman ‘The Posthumous Papers of the Pickwick Club’. Efter at have læst bogen foreslog hun navnet Pickwick som det nye mærkenavn for D.E te. Forbindelsen mellem te og England har eksisteret i århundreder. D.E ønskede med Pickwick-serien at fremhæve denne engelske følelse. Derfor blev den karakteristiske diligence fra Dickens’ bog valgt som Pickwicks logo. Vidste du, at du stadig kan finde denne diligence på Earl Grey-pakken?

Pickwick Papers

 

Pickwick Koets zonder zweep

 

The Pickwick Papers, som bogen også kaldes, var Charles Dickens’ første roman. Den første del blev udgivet den 30. marts 1836. Bogen handler om Samuel Pickwick og hans venner, der rejser med postvognen fra London til Rochester og oplever forskellige eventyr undervejs.

piickwick door de jaren heen


Pickwick gennem årene

Mêlering af te

 

geschiedenis 9 het meleren van thee

 

Mêlering, eller blanding af forskellige tesorter for at skabe en bestemt teblanding, er et særligt håndværk. Indtil 1927 blev dette gjort med store lagner. Teen blev lagt i lagnet, som derefter blev rystet af to personer, indtil bladene var blandet. Omkring 1927 anskaffede D.E en avanceret mêlertromle, der kunne blande tusind teblade ad gangen. I dag bliver Pickwick-te hovedsageligt automatisk mêleret på fabrikken i Joure.

Se, hvordan teposen blev opfundet

 

geschiedenis 10 ontstaan theezakje

 

Omkring 1910, da Pickwick stadig hed ‘Douwe Egberts te’, fandtes kun løs te. Teen blev solgt i papirposer og opbevaret i te-dåser derhjemme. Du undrer dig måske: hvor kommer teposen fra? Omkring 1900 sendte en amerikansk tehandler prøver i silkeposer. Kunderne fandt poserne så praktiske, at de ikke fjernede dem ved brygning. Sådan blev teposen opfundet. Pickwick Tea Balls fra 1935 fik deres navn fra disse stofposer. Efter 1938 kom forskellige bomulds-teposer, og siden 1977 har teposerne stort set været uændrede. Fra 1980’erne begyndte Pickwick at imødekomme individuelle præferencer for smag. Dette ændrede også tedrikningen. Pickwick udviklede teposer til én kop i stedet for en hel kande. Så kunne alle vælge deres egen smag. Disse én-kops-teposer blev straks populære! Pickwick har stadig praktiske én-kops-poser, men også poser til flere kopper.

pickwick nu


Pickwick i dag

 

Udforsk teens tilstedeværelse og relevans i dag 

Te bliver stadig mere populært i Danmark, især efter COVID-19-pandemien. Danskerne viser stigende interesse for te og ser det som en drik, der kan forbedre deres velvære. Sjovt faktum: I Danmark drikker man i gennemsnit 72 kopper te pr. person om året. Populariteten drives også af fascinationen for forskellige bryggeteknikker og smagsvariationer. Smagninger, te-oplevelser og endda kombinationer af mad og te er blevet populære på sociale medier og i webinarer.